Kaj pa holesterol?

Zadnje čase opažam in srečujem ljudi, ki tožijo zaradi povišanega holesterola, zato sem se odločila, da napišem nekaj na to temo, ker menim, da hrana igra tukaj pomembno vlogo.

KAJ SPLOH JE HOLESTEROL IN ZAKAJ GA POTREBUJEMO?

Holesterol je normalna sestavina človeškega telesa, ki je za naš organizem izjemno pomembna. Holesterol je naravna maščoba, ki nastaja v jetrih. V organizmu opravlja številne naloge. Naše telo ga potrebuje za zgradbo celičnih sten, za tvorbo hormonov. Nujen je tudi za tvorbo žolčnih kislin, ki uravnavajo prebavo. Ni pomembna samo količina holesterola v krvi, pomembno je predvsem razmerje med dobrim in slabim holesterolom.

Torej obstajata dve vrsti:
HDL holesterol- to je ” dobri ” holesterol, ki pomaga ohranjati optimalno raven holesterola po žilah, ter tako prispeva k preprečevanju bolezni srca.
LDL – holesterol – to je ” slabi ” holesterol, ki kroži po krvi in se kopiči v žilah ter tvori obloge, tako postanejo žile ozke, kar vodi v aterosklerozo.

KDAJ PRIDE DO POVEČANEGA HOLESTEROLA V KRVI?

Veliko je dejavnikov, ki privedejo do povišanja. To so:
– dedna nagnjenost
– debelost
– nezdrava prehrana
– alkohol
– kajenje
– stres
– premalo telesne aktivnosti…

KAKO SI LAHKO POMAGAMO NA NARAVEN NAČIN?

Kljub temu, da nam zdravnik po navadi za zniževanje holesterola predpiše določena zdravila, si najprej lahko pomagamo na naraven način- s pravilno prehrano.
Poskrbeti je potrebno za dobro delovanje jeter, ki so tista, ki odločajo, koliko holesterola bo v našem telesu.
Če se boste odločili za zdrav način prehranjevanja, se izogibajte presoljeni hrani, mastni hrani, koncentriranim sladkorjem, živilom oz. jedem, ki vsebujejo veliko holesterola. Največ holesterola in veliko maščob vsebujejo živila živalskega izvora kot so: vsa drobovina, možgani, piščančja koža, paštete, hrenovke, krvavice, pečenice, kranjske klobase, vse salame z veliko vidne maščobe ter vsi polnomastni siri.
Prav tako se je potrebno izogibati alkoholu, žganim pijačam, kajenju. Tudi sintetične tablete nam poleg vsega naštetega še dodatno obremenijo jetra. Jemljemo vedno več zdravil, naša jetra so tako vedno bolj obremenjena in naenkrat je v njih nakopičenih preveč toksinov.

HRANA, KI ZNIŽUJE HOLESTEROL:

OREHI IN LEŠNIKI
Oreščki vsebujejo veliko nenasičenih maščob, vitamina E, magnezija, omega 3 maščobnih kislin. Sicer znižujejo raven holesterola v krvi, a vsebujejo tudi veliko kalorij, zato jih uživajte v manjših količinah.

ČESEN
Znižuje holesterol, krvni tlak, deluje kot antioksidant. Za blagodejne učinke naj bi zadostoval že strok česna na dan.

AVOKADO
Vsebuje oleinsko kislino, ki pomaga zniževati holesterol in je idealno živilo za vse, ki se morajo oz. želijo odreči maščobam živalskega izvora.

BOROVNICE
Zaradi velike vsebnosti antioksidantov pripomorejo k borbi s povišanim holesterolom.

RIBE
So polne omega 3 maščobnih kislin, ki znižujejo škodljivi holesterol, zdravega pa povečujejo. V prehrano jih je potrebno vključiti vsaj 2x tedensko kot so: sardele, skuše, losos in postrvi.

LANENO SEME
Je bogat vir omega 3 maščobnih kislin, vsebuje tudi magnezij, mangan, železo in E- vitamin.

OLIVE IN OLIVNO OLJE
Vsebuje ravno pravo kombinacijo antioksidantov, ki znižujejo holesterol, poleg tega naj bi zmanjšalo tudi vnetje žilnih sten.

NASVETI IN PRIPOROČILA:
– uživajte dovolj beljakovin- pusto meso, perutnino brez kože, hladnomorske ribe
– uživajte dovolj zelenjave, vlaknin, ki ne povzročajo vnetij v telesu
– uživajte predvsem čista olja kot so kokosovo olje, laneno olje, olivno, ghee maslo… izogibajte se rafiniranim
– izogibajte se predelanim ogljikovim hidratom, sladkorjem, procesirani hrani
– pijte zadostne količine vode
– veliko se gibajte

Hrano pripravljajte na naslednje načine:
– kuhanje nad soparo
– kuhanje pod zvišanim pritiskom
– dušenje v lastnem soku
– pečenje v posebni foliji, ki je namenjena za peko
– pečenje z majhno količino dodanega olja.

Želim vam veliko uspeha 🙂

Pridružite se pogovoru